REGULAMIN SKŁADANIA ZAMÓWIEŃ DROGĄ ELEKTRONICZNĄ
§1 POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Niniejszy Regulamin (zwany dalej „Regulaminem”) określa zasady prowadzenia internetowej sprzedaży towarów bądź usług określonej w niniejszym Regulaminie, w tym między innymi składania i realizacji Zamówień, tryb postępowania reklamacyjnego, uprawnienia związane z odstąpieniem od Umowy sprzedaży i składania zamówień.
- Regulamin jest udostępniany Klientowi pod adresem Regulaminu nieodpłatnie, przed zawarciem Umowy sprzedaży, w sposób umożliwiający pozyskanie, odtworzenie i utrwalanie treści Regulaminu za pomocą Systemu Teleinformatycznego, którym posługuje się Klient.
- Klient zobowiązany jest do przestrzegania wszystkich postanowień Regulaminu. Składanie zamówień i sprzedaż odbywają się na podstawie aktualnej wersji niniejszego Regulaminu, tj. wersji, która jest obowiązująca i zaakceptowana przez Klienta w momencie złożenia Zamówienia.
§2 DEFINICJE
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
-
„Administratorze Danych Osobowych” - należy przez to rozumieć Sprzedawcę, który występując w tej roli samodzielnie lub wspólnie z innymi ustala cele i sposoby przetwarzania Danych Osobowych;
-
„Adresie Elektronicznym” – należy przez to rozumieć oznaczenie Systemu Teleinformatycznego umożliwiające porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej;
-
„Cenie” – należy przez to rozumieć wartość brutto Produktu lub usługi wyrażoną w walucie PLN, uwzględniającą podatek od towarów i usług. Cena nie uwzględnia kosztu dostawy, który zależny jest od sposobu dostarczenia Produktu do Klienta, a także od wartości oraz wielkości Zamówienia i usługi oraz podawany jest przy wyborze sposobu dostawy Produktu i usługi przez Klienta. Całkowity koszt Zamówienia (tj. cena Produktu wraz z innymi kosztami, w tym kosztami dostawy) wskazany jest w koszyku przed złożeniem Zamówienia przez Klienta;
-
„Danych Osobowych” - należy przez to rozumieć informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej;
-
„Kliencie” – należy przez to rozumieć osobę fizyczną posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, a w wypadkach przewidzianych przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa osobę fizyczną posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych, a także osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną - składającą Zamówienie na stronie internetowej Sprzedawcy;
-
„Konsumencie” - należy przez to rozumieć Klienta będącego osobą fizyczną, w szczególności dokonującego zakupów, w zakresie niezwiązanym bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową Klienta;
-
„Przedsiębiorcy” – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą, która składa Zamówienie na stronie internetowej Sprzedawcy;
-
„Regulaminie” - należy przez to rozumieć niniejszy dokument;
-
„RODO” – należy przez to rozumieć ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U.UE.L.2016.119.1 z dnia 2016.05.04);
-
„Sprzedawcy” – należy przez to rozumieć Marc Hennebert, ul. Sokratesa 9/U1 ; 01-909 Warszawa, numer NIP: 526-11-01-062, numer REGON: 366487085, e-mail :
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. - który posiada stronę internetową i za jej pośrednictwem dokonuje sprzedaży Produktów lub usług;
-
„Stronach” – należy przez to rozumieć łącznie Sprzedawcę i Klienta;
-
„Systemie Teleinformatycznym” - należy przez to rozumieć zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania, zapewniający przetwarzanie i przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych poprzez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci telekomunikacyjnego urządzenia końcowego w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 576 ze zm.);
-
„Produkcie” – należy przez to rozumieć rzecz ruchomą lub usługę prezentowaną przez Sprzedawcę na stronie, która może być przedmiotem Umowy sprzedaży. Zdjęcia Produktów mają charakter poglądowy; oznacza to, że Produkty na zdjęciach mogą nieznacznie różnić się ich rzeczywistego wyglądu ze względu na indywidualne ustawienia sprzętu komputerowego Klienta (np. nasycenie kolorów, proporcje etc.);
-
„Umowie sprzedaży” – należy przez to rozumieć umowę zawartą na odległość, której przedmiotem jest sprzedaż przez Sprzedawcę Produktu na rzecz Klienta zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie;
-
„Umowie zawartej na odległość” – należy przez to rozumieć umowę zawartą z Klientem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość bez jednoczesnej fizycznej obecności Stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość;
-
„Zamówieniu” – należy przez to rozumieć oświadczenie woli Klienta złożone za pośrednictwem elektronicznego formularza udostępnionego przez Sprzedawcę określające: rodzaj i ilość zamawianych Produktów; rodzaj dostawy; cenę oraz formę płatności; miejsce wydania rzeczy, dane Klienta, stanowiące ofertę zawarcia Umowy sprzedaży między Klientem a Sprzedawcą.
-
„Administratorze Danych Osobowych” - należy przez to rozumieć Sprzedawcę, który występując w tej roli samodzielnie lub wspólnie z innymi ustala cele i sposoby przetwarzania Danych Osobowych;
§3 PRZEDMIOT REGULAMINU
- Sprzedawca udostępnia możliwość składania zamówień przez Klientów drogą elektroniczną.
- Strona internetowa Sprzedawcy wraz z elektronicznym formularzem Zamówienia nie służy do prowadzenia sprzedaży hurtowej. W przypadku chęci zakupu Produktów w ilości hurtowej Klient powinien skontaktować się ze Sprzedawcą drogą email wysyłając zapytanie na Adres Elektroniczny Sprzedawcy:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Jeśli z treści składanego Zamówienia za pośrednictwem Usługi będzie wynikać, iż Zamówienie ma charakter Zamówienia hurtowego, Sprzedawca ma prawo odmowy realizacji takiego Zamówienia informując o tym Klienta kontaktując się z Klientem w tym przedmiocie. - Informacje o Produktach zamieszczone na stronie Klienta nie stanowią oferty w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, lecz zaproszenie do składania oferty w rozumieniu art. 71 kodeksu cywilnego.
- Informacje o Produktach zamieszczone w na stronie Klienta nie są równoznaczne z dostępnością tych Produktów u Sprzedawcy i możliwością realizacji Zamówienia.
- Produkty prezentowane na stronie Klienta mogą posiadać gwarancję producenta, importera lub Sprzedawcy, która zasięgiem obejmuje terytorium Polski. Czas udzielenia gwarancji każdego Produktu wskazany jest w jego opisie. Szczegółowe warunki realizacji gwarancji są określone w karcie gwarancyjnej wystawionej przez gwaranta.
- Sprzedawca zastrzega sobie prawo do zmiany Cen Produktów prezentowanych stronie Klienta, wprowadzenia nowych Produktów do oferty, usuwania Produktów z oferty lub zmianę ich opisu, prowadzenia akcji promocyjnych na stronie Klienta, w szczególności na podstawie regulaminu danej promocji. Wprowadzone zmiany nie wpływają na skuteczność i wykonywanie złożonych wcześniej Zamówień przez Klienta.
- Sprzedawca zapewnia Klientowi dostępność formularza przeznaczonego do składania zamówień drogą elektroniczną wyłącznie on-line i pod warunkiem zapewnienia przez Klienta na jego własny koszt:
- sprzętu komputerowego z systemem operacyjnym pozwalającym na korzystanie z zasobów sieci Internet,
- połączenia z siecią Internet;
- dostępu do indywidualnego konta poczty elektronicznej e-mail;
- prawidłowo skonfigurowanej przeglądarki internetowej w najnowszej oficjalnej wersji z włączoną opcją obsługi plików typu „cookies” (np. Mozilla Firefox, Google Chrome, Safari, Opera)
- Sprzedający zastrzega, że w dostępie online do strony internetowej Sprzedawcy lub formularza zamówień mogą wystąpić przerwy, w szczególności w celu dokonania aktualizacji danych, napraw systemu lub dokonania innych prac konserwacyjnych, usuwania awarii, wprowadzania niezbędnych adaptacji, zmian i innych tym podobnych czynności.
- Sprzedawca w najszerszym dopuszczalnym przez prawo zakresie nie ponosi odpowiedzialności za zakłócenia w tym przerwy w funkcjonowaniu Usługi siłą wyższą, niedozwolonym działaniem osób trzecich lub niekompatybilnością strony internetowej Sprzedawcy z infrastrukturą techniczną Klienta.
- Sprzedawca zastrzega sobie prawo do zmiany funkcjonalności strony internetowej lub formularza zamówień, zarówno poprzez rozbudowywanie o nowe funkcje jak i zmiany istniejącej funkcjonalności.
§4 ZAMÓWIENIA I ICH REALIZACJA
- Zamówienia można składać za pośrednictwem elektronicznego formularza Zamówienia dostępnego na stronie internetowej Sprzedawcy przez całą dobę, 7 dni w tygodniu.
- Klient może złożyć Zamówienie poprzez podanie danych wskazanych w elektronicznym formularzu Zamówienia niezbędnych do realizacji Zamówienia.
- W celu złożenia Zamówienia Klient – poprzez dostęp do strony Sprzedawcy i wypełnienie formularza Zamówienia:
- wybiera Produkt, który ma być przedmiotem Umowy Sprzedaży określając jego ilość poprzez dodanie go do Koszyka wybierając opcję „Dodaj do koszyka”;
- wypełnia dane adresowe i osobowe w polach oznaczonych w formularzu Zamówienia;
- wybiera sposób doręczenia Produktu oraz formy płatności spośród opcji oznaczonych jako możliwe w formularzu Zamówienia;
- weryfikuje prawidłowość wprowadzonych/wybranych danych dotyczących Zamówienia, w szczególności ilość i rodzaj zamawianych Produktów, sposób doręczenia Produktu, danych Klienta oraz cenę za Produkt oraz formę płatności;
- potwierdza jako wiążące go postanowienia Regulaminu, Polityki Prywatności oraz jeśli wyrazi na to zgodę, potwierdza jako wiążące go stosowne klauzule;
- Wysłanie Zamówienia przez Klienta stanowi złożenie Sprzedawcy oferty zawarcia Umowy sprzedaży Produktów będących przedmiotem Zamówienia.
- Po złożeniu Zamówienia, Sprzedawca przesyła na podany przez Klienta Adres Elektroniczny informację o przyjęciu Zamówienia do realizacji. Informacja ta stanowi oświadczenie Sprzedawcy o przyjęciu oferty, co jest równoznaczne z zawarciem przez Strony Umowy sprzedaży.
- Wiążąca i ostateczna jest Cena podana w koszyku, w chwili składania Zamówienia przez Klienta.
- Za złożone Zamówienie Klient może zapłacić:
- gotówką przy odbiorze - w przypadku dostawy Produktów przy pomocy kuriera lub odbiorze Produktów osobiście przez Klienta, albo
- z góry – przelewem tradycyjnym na rachunek płatniczy Sprzedawcy nr 19 2490 0005 0000 4530 6546 4749 (Alior Bank) albo przy pomocy płatności elektronicznych i płatności kartą płatniczą za pośrednictwem operatorów płatności elektronicznych.
- Klient dokonując płatności zostanie poinformowany o jej wysokości bezpośrednio przed jej dokonaniem, a także o dostępnych metodach płatności oraz o danych operatora realizującego płatności. Szczegółowy regulamin dokonywania płatności za pośrednictwem operatorów realizujących płatności elektroniczne dostępny jest na stronie internetowej danego operatora.
- W celu dokonania płatności za pośrednictwem operatora płatności elektronicznej Klient powinien postępować zgodnie z instrukcjami podawanymi przez operatora płatności elektronicznych, do którego zostanie przekierowany ze strony Sprzedawcy, oraz niezwłocznie dokonać zapłaty za złożone Zamówienie.
- Klient oświadcza, że wyraża zgodę na stosowanie i przekazywanie przez Usługodawcę faktur elektronicznych niewymagających podpisów stron w formacie pdf poprzez wysyłanie ich na wskazany przez Klienta Adres Elektroniczny. Sprzedawca dostarcza Klientowi fakturę drogą elektroniczną niezwłocznie po otrzymaniu płatności za Zamówienie.
- Sprzedawca realizuje dostawy Produktów wyłącznie na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, chyba że inaczej zastrzeżono w opisie danego Produktu.
- Składając Zamówienie Klient dokonuje wyboru w zakresie sposobu dostawy Produktu. Produkt może zostać Klientowi dostarczony:
- za pomocą firmy kurierskiej,
- za pomocą paczkomatu,
- poprzez odbiór osobisty Produktu przez Klienta w placówce Sprzedawcy,
- w inny sposób wskazany bezpośrednio na stronie internetowej Sprzedawcy.
Koszt transportu ponosi klient.
- Odbierając przesyłkę z Produktem Klient powinien sprawdzić jej stan, a w przypadku stwierdzenia zniszczenia lub naruszenia opakowania zaleca się, aby w obecności osoby wydającej Produkty Klient sporządził protokół szkody. Klient powinien niezwłocznie przesłać do Sprzedawcy protokół szkody wraz z ewentualną reklamacją.
- Sprzedawca zastrzega maksymalny czas realizacji Zamówienia wynoszący 3 Po bezskutecznym upływie tego terminu Klient może anulować Zamówienie poprzez przesłanie do Sprzedawcy oświadczenia o anulowaniu Zamówienia. W takim przypadku Sprzedawca niezwłocznie zwraca Klientowi będącemu Konsumentem wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym ewentualne koszty dostarczenia Produktu.
- Sprzedawca dołącza do każdego dostarczanego Zamówienia potwierdzenie sprzedaży w postaci faktury VAT lub paragonu fiskalnego. W przypadku, gdy Zamawiający jest płatnikiem podatku VAT i chce otrzymać fakturę, powinien wysłać Sprzedającemu stosowną informację o tym, np. za pośrednictwem poczty elektronicznej bezpośrednio po dokonanym zakupie, podając niezbędne dane.
§5 OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
- Sprzedawca jako Administrator Danych Osobowych dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie możliwe środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony Danych Osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami prawa, w tym RODO.
- Sprzedawca korzysta w ramach Usługi z plików cookies i innych podobnych technologii, żeby poprawić efektywność i zaproponować Klientowi coraz doskonalsze funkcjonalności Usługi oraz bardziej dopasowane reklamy. Jeśli Klient nie zgadza się na zapisywanie i odbieranie informacji w plikach cookies, może on zmienić zasady dotyczące plików cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej lub zastosowanie tzw. opt-out na stronie dostawcy danego rozwiązania technologicznego. Szczegółowe informacje odnośnie stosowanych przez Sprzedawcę technologii dostępne są w Polityce cookies.
- Więcej informacji na temat przetwarzania Danych Osobowych przez Sprzedawcę znajduje się w Polityce Prywatności.
§6 ODPOWIEDZIALNOŚĆ
- Klient zobowiązany jest korzystać ze strony internetowej Sprzedawcy oraz formularza Zamówień zgodnie z jego przeznaczeniem i powstrzymać się od wszelkiej działalności, która mogłaby zakłócić jego prawidłowe funkcjonowanie.
- Klient ponosi pełną odpowiedzialność za poprawność, zakres, kompletność, treść i zgodność z przepisami prawa danych wprowadzonych do formularza Zamówienia.
- W zakresie dozwolonym przepisami prawa, Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za:
- blokowanie przez administratorów serwerów pocztowych, które obsługują wiadomości e-mail Klienta, przesyłane wiadomości Sprzedawcy na Adres Elektroniczny Klienta oraz za usuwanie i blokowanie wiadomości e-mail wysłanych przez Sprzedającego przez oprogramowanie zainstalowane na sprzęcie komputerowym używanym przez Klienta;
- nieprawidłowe działanie strony internetowej Sprzedawcy lub formularza zamówień wynikające z okoliczności, że sprzęt komputerowy, oprogramowanie lub dostęp do Internetu Klienta nie spełniają wymagań technicznych wskazanych w Regulaminie;
- konsekwencje podania przez Klienta błędnych lub niezgodnych z prawdą danych Klienta przy składaniu Zamówienia.
- Sprzedawca zastrzega sobie prawo umieszczania w dowolnej części strony internetowej treści reklamowych w formach stosowanych w Internecie.
- Z zastrzeżeniem bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa, w maksymalnym dopuszczalnym przez prawo zakresie odpowiedzialność Sprzedawcy za szkody wyrządzone Klientom niebędącym Konsumentami ogranicza się do kwoty, jaką Klient zapłacił Sprzedawcy za nabycie danego Produktu, niezależnie od źródła i podstawy prawnej roszczenia Klienta niebędącego Konsumentem, a także wyłączona jest odpowiedzialność z tytułu utraconych korzyści.
§ 7 ODSTĄPIENIE OD UMOWY SPRZEDAŻY
Podstawa prawna: art. 38 pkt 4 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827 ze zm.), stanowiący o braku prawa odstąpienia od umowy dla towarów szybko psujących się.
Zgodnie z powyższym nie istnieje możliwość odstąpienia od umowy.
§8 WADY TOWARU. REKLAMACJE.
- Sprzedawca ma obowiązek dostarczyć Klientowi Produkt wolny od wad.
- Sprzedawca odpowiada wobec Klienta, na zasadzie rękojmi, za wady fizyczne lub prawne Produktu zakupionego przez tego Klienta. W przypadku sprzedaży niestanowiącej sprzedaży konsumenckiej, wyłącza się przepisy zawarte w artykułach 556-576 kodeksu cywilnego, z uwzględnieniem art. 5564 oraz 5565 kodeksu cywilnego.
- Konsument ma prawo żądać obniżenia ceny, usunięcia wady, wymiany wadliwego produktu na nowy lub odstąpienia od Umowy sprzedaży. Niniejsze uprawnienie przysługuje również Klientowi będącemu osobą fizyczną zawierającemu umowę bezpośrednio związaną z jego działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
- Klient może zgłaszać reklamacje i informacje związane z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem przez Sprzedawcę Umowy sprzedaży, w tym wadami Produktu, lub świadczeniem usług drogą elektroniczną określonych w Regulaminie w dowolnej formie, w tym w szczególności drogą elektroniczną na Adres Elektroniczny Sprzedawcy
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub drogą pocztową na adres Sprzedawcy, ul. Sokratesa 9/U1 ; 01-909 Warszawa. - Celem sprawnego rozpatrzenia zgłoszenia reklamacyjnego powinno ono zawierać:
- Dane zgłaszającego reklamację (imię i nazwisko/nazwę i adres Klienta, Adres Elektroniczny);
- Opis zdarzenia będącego podstawą reklamacji oraz zdjęcia;
- Oczekiwania Klienta co do sposobu zaspokojenia żądania reklamacyjnego;
- Dowód zakupu, jeśli reklamacja dotyczy zamówionego Produktu.
- W przypadku zgłoszeń reklamacyjnych dotyczących wad Produktów, Klient ma obowiązek dostarczyć wadliwy Produkt na adres Sprzedawcy. W wypadku Konsumenta koszt dostarczenia pokrywa Sprzedawca.
- Sprzedawca w ciągu 14 (czternastu) dni kalendarzowych od otrzymania kompletnego zgłoszenia reklamacyjnego ustosunkuje się do reklamacji Klienta i powiadomi go dalszych działaniach związanych z rozpatrywaną reklamacją.
- W przypadku rozpatrzenia reklamacji na korzyść Klienta koszty wymiany lub naprawy Produktu ponosi Sprzedawca.
- Klient otrzyma informację o sposobie rozpatrzenia reklamacji drogą korespondencji elektronicznej, na Adres Elektroniczny podany w zgłoszeniu reklamacyjnym.
§9 POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 08.2025
- Sprzedawca zastrzega sobie prawo do jednostronnej zmiany postanowień Regulaminu, bez konieczności uzasadniania przyczyn takiej zmiany, i jednocześnie zobowiązuje się do informowania Klienta o każdorazowej zmianie Regulaminu poprzez umieszczenie jednolitego tekstu Regulaminu na stronie Regulaminu. Do Umów zawartych przed zmianą Regulaminu stosuje się Regulamin w wersji obowiązującej w chwili zawarcia Umowy.
- Zmiany dokonane w Regulaminie wchodzą w życie z upływem 7 dni od momentu udostępnienia ich treści na stronie Regulaminu.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie będą miały odpowiednie przepisy prawa polskiego, w szczególności przepisy Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.) oraz przepisy Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r., poz. 287 ze zm.).
- Wszelkie spory wynikłe na tle wykonywania Umowy Sprzedaży Strony będą starały się rozwiązać polubownie. W przypadku braku porozumienia Stron będących przedsiębiorcami co do polubownego rozwiązania sporu w terminie 60 dni od daty zgłoszenia roszczenia, właściwym do ostatecznego rozstrzygnięcia sporu będzie sąd właściwy miejscowo dla siedziby Sprzedawcy.
- Sprzedawca informuje Klienta będącego Konsumentem o możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń. Należą do nich w szczególności:
- stały, polubowny sąd konsumencki działający przy Inspekcji Handlowej
- postępowanie mediacyjne w sprawie polubownego zakończenia sporu między Klientem, a Sprzedawcą, które prowadzone jest przed wojewódzkim inspektorem Inspekcji Handlowej;
- pomoc w sprawie rozstrzygnięcia sporu między Klientem, a Sprzedawcą udzielana przez właściwego, powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów.
- platforma internetowego systemu rozstrzygania sporów pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami na szczeblu unijnym (platforma ODR) dostępna pod adresem https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage